Svar på resten av era frågor

2012-07-14 | 16:55:28
Nu tänkte jag svara på dom frågorna från frågestunden som jag inte hann med i videobloggen. På tal om den så har jag fått några väldigt fina kommentarer, himla kul att ni tycker om den! :] Men precis som den så blir detta inlägg väldigt långt. Ifall ni inte orkar eller hinner läsa igenom allt nu kan ni ju liksom spara det till något tillfälle då ni inte har någonting annat för er! :)

Men i alla fall, nu kör vi på dom sista frågorna! Hey ho lets go!

Vilken var din första kamera?
Jag har "bara" haft två kameror, den jag har nu och min första som var en Canon EOS 400D. 

Är Canon EF 50/1.8 II värt sitt pris och skulle du rekomendera det?
Det är det verkligen! Ett objektiv för endast en tusenlapp är svårt att hitta, men 50/1.8 är verkligen värt det! Som jag berättade i videobloggen så är det är superbra allround objektiv och jag använder det nästan varje dag! :) Den stora bländaren är helt underbar! Men kan fota i sämre ljus och det ger en superfin bakgrundsoskärpa! :)

När och varför började du att fotografera?
När jag var ungefär 9 år gammal.

Har du köpt eller laddat ner Photoshop?
Asså både och egentligen, haha! Jag köpte det på internet, så alltså laddade jag ner det fast jag betalde för det. :) Jag delbetalar en liten summa varje månad, så det kostar ungefär 200 kr/månad.

Jag vill förnya min kameraväska lite grann, vad tycker du att jag ska köpa i första hand?
Det beror ju helt på vad du vill fotografera. Men som sagt, Canon EF 50/1.8 II är ett toppen objektiv ifall du vill fota mer vardagsbilder och så!

Vad har du för tillbehör till kameran?
Klicka här eller på kameraikonen i menyn för att se vad jag har för kamerautrustning! :)

Jag vill köpa ett macroobjektiv, vilket rekomenderar du till en nybörjare där plånboken kanske inte
tillåter det allra dyraste?
Jag har inte sådär jättestor koll på olika objektiv, men en billig lösning för makrofotografering är ju att använda mellanringar. Googla på det så får ni veta mer. Mitt makroobjektiv (Tamron AF SP 90/2.8 Di Macro 1:1) är jag annars väldigt nöjd med, men det kostar ju lite mera dårå.

Bilder fotade med mitt makroobjektiv.

Kan du beskriva ditt Tokina objekiv (vidvinkelobjektivet)? Är det värt att köpa? Rekomenderar du det? Skulle du kunna lägga ut före och efter bilder som är fotade med det objektivet?
Jag har faktiskt inte hunnit fota sådär jättemycket med det, men än så länge är jag supernöjd! När vi åker till England ska jag prova att fota mer landskapsbilder med det och då skulle jag kunna lägga upp före och efter bilder samt en liten recension av objektivet. :)

Redigerar du dina bilder i något annat program än Photoshop? I så fall vilket/vilka?
Förutom Photoshop så brukar jag ibland redigera mina bilder i Camera Raw.

Kan du ge lite knep för att få bra porträttbilder?
Hmm... typ fota bilder mot en ren bakgrund, sätt fokus på ögonen, testa nya vinklar och våga hitta på nya saker! :)

Självporträtt.

Vilka är dina favoritbloggar?
Oj oj oj, har så himla många! Jag följer ungefär 100 bloggar via Bloglovin', så jag har ganska många favoriter. Men dom som jag tycker extra mycket om är nog Caroline Dahléns, Elin Keros och Siri Lindéns bloggar! :)

Vad ska man tänka på när man fotar landskaps- och naturbilder? Mina landskapsbilder blir ofta väldigt "platta", hur undviker jag det?
Jag tycker själv att det är ganska svårt att fota landskap, men det är verkligen något som jag tycker är superroligt och något som jag vill bli bättre på! Alltså så är jag ingen expert på det här precis, men ett vidvinkelobjektiv underlättar ju eftersom att man (i alla fall jag) vill få med så mycket som möjligt i bilden. För att få lite mer djup i bilden så kan man tänka på att försöka få med lite mer förgrund, så att betraktaren kommer in i bilden ordentligt. 

Skulle du kunna berätta lite mer om slutartid?
Visst skulle jag kunna göra det! Kan berätta mer om det i ett eget inlägg nån gång! :)

Vad var det som gjorde att du började fota med mer "professionell" utrustning?
Proffisionell vet jag väl inte om den är precis, haha... Nej men jag vet inte riktigt, kände väl att jag ville utvecklas mer och prova lite nya grejer. :)

Skulle du kunna visa några bilder som du fotat med ditt kitobjektiv (18-55mm)?
Dom bilderna som jag fotade på Benson för någon vecka sen är fotade med det objektivet t.ex. Ifall ni vill se fler bilder så är det bara att säga till så kan jag göra ett inlägg om det också, haha! :)

Fotade med Canon EF-S 18-55mm.

Du har en bild på en snigel där bakgrunden är suddig men snigeln är i fokus, hur fotar du så? Eller redigerar du så att det blir så?
Vet inte riktigt vilken bild du menar då jag har så många snigelbilder, men nej, det är inte redigerat. Ifall man fotar med en stor bländare så blir motivet i fokus men bakgrunden blir suddig. Vill ni läsa mer om bländaren kan ni klicka här


Hur fotar man vattendroppar?
Det beror på vilka vattendroppar du menar, från kranen, på växter, regndroppar...? Om det är någon som vill så skulle jag kunna visa något av det i ett eget inlägg nån gång. Oj oj, min inläggslista blir bara längre och längre... :)


Hur fotade du bilderna på blixtrarna? Vilka inställningar hade du och hur gjorde du? Knäppte du kort tills du fångade en?
Jag ställde upp kameran på stativet och körde på 5 sekunders intervaller med självutlösaren och hoppades på att en blixt skulle komma precis under dom 5 sekunderna. Ibland kom det en redan efter 1 eller 2 sekunder, så jag hade lite olika slutartid beroende på när blixten kom. Körde med en bländare på F/5 och på ISO100. Det var första gången jag fotade blixtar, så jag har ingen aning ifall dessa inställningar är "dom rätta" men dom funkade för mig i alla fall! :)


Redigerar du dina bilder mycket?
Det är helt olika från bild till bild. Ibland behövs det knappt någon redigering alls och ibland sitter jag och pillar med dom lite extra.

Kan du lägga ut några oredigerade bilder på din blogg?
Sure bacon, kör några oredigerade bilder i ett eget inlägg nån gång också! :)

Skulle du kunna visa hur du redigerar dina bilder?
Ja visst skulle jag kunna göra det. Vill ni i såna fall se hur jag grundredigerar mina bilder eller något mer liksom "photoshoptips"?

Tänkte köpa ett stjärnfilter, men vet inte vilken objektiv jag ska köpa det till. Vilket tycker du? (Jag har ett kitobjektiv, 55-250mm och 50mm).
Det beror ju helt på vad du vill fota med stjärnfiltret. Själv har jag ett till mitt makroobjektiv, för att kunna få just den där stjärneffekten på vattendroppar och liknande. Men som sagt, det beror helt på vad du vill använda det till. :)

En ganska färsk bild, fotade med stjänfiltret på makroobjektivet.

Vad heter typsnitet du har i din vattenstämpel på dina bilder?
Jag ändrar ju vattenstämpel titt som tätt, men just nu har jag ett typsnitt som heter English Essay, som finns att ladda ner här. Det är samma typsnitt som jag använder till mittt namn i headern. :)

Sådär ja, det var dom frågorna det! Det blev himla många, både i videobloggen och i det här inlägget, men det är bara kul när ni undrar mycket! Så tusen tack för alla frågor! :) Hoppas att ni blev nöjda med svaren och ifall det är någonting ni undar över eller ifall jag har glömt bort nåt så är det bara att kommentera! :)

Becka [fotoblogg]

Fantastiska bilder!

Svar: Åh tack ska du ha!
Esmeralda Edenberg

2012-07-14 @ 18:14:38
URL: http://photos-by-becka.fotoblogg.nu
Frida Lindqvist

Jag tycker det skulle vara kul om du visade både grundredigering och lite Photoshop trix! ;')

Svar: Då ska jag försöka se till att fixa det! :)
Esmeralda Edenberg

2012-07-14 @ 18:24:59
URL: http://fridazlindqvist.blogg.se/
klara

jag menade dom hära 2 snigel bilderna http://esmeraldaedenberg.blogg.se/2012/may/

Lixsom det är skarpt som än väg över, förstår du hur jag menar? ;) Har du knäppt så eller redigerat? :)

Svar: Jaha, okej! Nej men som sagt, det är inte redigerat så. :)
Esmeralda Edenberg

2012-07-14 @ 20:58:18
Sandra

Sv: De låter som om du kan ha glömt ladda ner poser? Eller är det så att simmen inte ställer sig i posen?

2012-07-14 @ 23:00:47
URL: http://vivalasvegassims3.blogspot.com
Julia

Hej! Du har vunnit min i min fototävling! Alla bilder du skickade med var verkligen jättefina! :) Man vinner ju ett inlägg om sin blogg och då undrar jag om det är okej att jag lånar bilder från din blogg och har med dem i inlägget, jag skriver såklart att du tagit dem! Kram :)

Svar: Hej! Ja jag såg det precis nu, gud vad roligt! Tusen tack igen, gud vad glad jag blev! :') :D Ja visst är det okej! :) Kram kram!
Esmeralda Edenberg

2012-07-15 @ 00:56:05
URL: http://juliasmagazine.blogg.se
Sofia [fotoblogg]

Åh fina bilder du tar! (:

2012-07-15 @ 20:05:19
URL: http://sofiabjorkesjo.blogg.se/
emelie

gud vilken fräck bild på blixten.

2012-07-20 @ 13:02:03
URL: http://emelierut.blogg.se
Alma Bengtsson

Var har du köpt ditt stjärnfilter? :)

Svar: Åh det var så längesedan, kommer inte riktigt ihåg... Det kan ha varit ifrån Scandinavian Photo... :)
Esmeralda Edenberg

2012-10-28 @ 18:12:42
URL: http://photoab.blogg.se/
Alma Bengtsson

SV Okej :) Vad är det för märke då? ^^

Svar: Det är ett Hoya Star-six. :)
Esmeralda Edenberg

2012-10-28 @ 19:18:56
URL: http://photoab.blogg.se/
Alma Bengtsson

SV Okej tack! Har ett av märket Haida men det blir inte så fina stjärnor som du har fått där på den sista bilden. Får nog ta och köpa ett Hoya istället :)

Svar: Ah okej. :) Nej jag har inte provat några andra stjärnfilter än mitt egna, så jag vet inte riktigt vilket som är "bäst" eller vad man ska säga. :3 Men jag är i alla fall nöjd med mitt, även fast jag inte använder det så ofta, hehe... :')
Esmeralda Edenberg

2012-10-28 @ 19:41:12
URL: http://photoab.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback