Beskrivning av mitt makroobjektiv

2012-01-28 | 19:08:19
Det var någon som kommenterade och frågade om mitt makro objektiv och vad alla siffror och bokstäver i namnet står för. Jag använder ett Tamron Objektiv AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1. Det är ett super bra objektiv enligt mig, som tar väldigt skarpa och färggranna bilder. Autofokusen kan vara lite seg ibland, men jag är super nöjd med objektivet ändå! :)

Tre bilder som jag har fotat med just det här objektivet.

Men som sagt, jag skulle ju ta och berätta vad allt betyder!
Tamron: Ja, Tamron är alltså märket på objektivet, vilket betyder att det är Tamron som har tillverkat det.
AF: Står för Autofokus, alltså att objektivet kan fokusera av sig självt, som nästan alla objektiv kan nu för tiden.
SP: Står för Super Performance. Detta betyder att det är ett väldigt bra objektiv som gör att bildkvalitén blir bättre!
90: 90 står för 90mm brännvidd. Brännvidden är avståndet mellan objektivets lins och där ditt motiv blir i fokus.  
2,8: Detta motsvarar det största bländarvärdet objektivet klarar av. Alltså kan man fota med bländare F2,8 med det här objektivet. Bländaren fungerar som ett ljusinsläpp. Ju större öppningen (bländaren) är, desto mer ljus kommer in i objektivet. Om öppningen är mindre, kommer det självklart in mindre ljus. Ju lägre F-tal man ställer in på kameran, desto större är bländaren. Alltså: 2,8 är största möjliga bländar öppningen. Lite krångligt att förstå till en början, men det är sånt man lär sig tillslut! :)
Di: Det står för Digitally Integrated design, vilket betyder att objektivet passar för digitala systemkameror.
Macro: Ja, detta betyder alltså att det är ett makro objektiv det handlar om. För er som inte vet vad makro är så är det alltså när man är väldigt nära sitt motiv och fotar närbilder.
1:1: Detta anger storleken på bildsensorn i relation till motivet. Detta är lite svårt att förklara, så om ni vill veta mer om det får ni Googla! :) 

Jag hoppas ni förstod allt och är det så att ni har någonting ni undrar över så är det bara kommentera och fråga! :) Men jag hoppas i alla fall att ni har lärt er någonting som kan ta er vidare i erat fotoutvecklande! :) Om det är någon som är mycket duktigare på det här än vad jag är, och har märkt att det är någonting som inte stämmer i beskrivningen ovanför, så kommentera gärna och berätta det! Jag vill ju också lära mig så mycket som möjligt hela tiden, för enligt mig kan man aldrig få tillräckligt med kunskap! :)
Hanna Selenbrink-FOTOBLOGG

En liten fråga bara, dom bilderna som du har tagit där, har du beskärt dom något eller kommer man SÅ nära :))

2012-01-28 @ 20:07:40
URL: http://hannaselenbrink.blogg.se/
Erika

Bra beskrivning! :D

2012-03-01 @ 11:09:50
URL: http://erikasundelin.webblogg.se/
Jenny

hur många lappar försvann ur din plånbok när du köpte detdär objektivet? :'D är det värt priset?

Svar: Det kostade ungefär 4500:- och ja, jag tycker absolut att det är värt priset! :)
Esmeralda Edenberg

2012-07-31 @ 16:52:19
URL: http://j-j3nny.soclog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback