Citroncupcakes med kokos och maräng

2012-03-24 | 14:38:02

Canon EOS 600D | Canon EF 50/1.8 II


Nu har jag använt ett av recepten ur min nya bok för första gången! Det blev citroncupcakes med kokos och maräng den här gången! :) Brukar nästan alltid baka samma sorts cupcakes, så det var kul att prova på någonting nytt! Jag brukar annars ha ganka svårt för bakverk med citron i, men jag har inte hunnit provsmaka dom här ännu, så vi får väl se hur det blir. :)

Om ni också känner för att skapa såna här cupcakes så kommer receptet här!

Kokoskaka
125 g rumsvarmt smör
2 tsk finrivet citronskal
2 dl strösocker
2 ägg
1 dl mjölk
1 ½ dl kokosflingor
3 ¼ dl mjöl
1 ½ tsk bakbulver
Lemon curd
4 äggulor
1 dl strösocker
2 tsk finrivet citronskal
4 msk citronsaft
40 g smör
Kokosmaräng
4 äggvitor
2 ½ dl strösocker
3 dl kokosflingor

Blanda alla ingredienser till lemon curd i en liten värmetålig skål och ställ den sedan över en kastrull med sjudande vatten.
• Rör hela tiden tills krämen börjar tjockna och fastnar på baksidan av en sked.
• Ta bort skålen från värmen och täck den med plastfolie. Ställ sedan in skålen i kylen tills den kallnat.
• Sätt på ugnen på 180°C.
• Vispa smöret, citronskalet, sockret och äggen med en elvisp tills det blir lätt och fluffigt.
• Rör i mjölken, kokosen, mjölet och bakpulvret.
• Ställ formar på en plåt och häll i smet i halva formarna.
• Grädda i ugnen i ca. 20-25 minuter.
• Ta ut kakorna och höj värmen på ugnen till 220°C.
Skär ett 2 cm djupt hål i mitten av varje kaka och fyll hålen med lemon curd.
• Gör nu i ordning kokosmarängen genom att börja med att vispa äggvitorna med elvisp tills det tjocknar till sig.
• Tillsätt lite socker i taget och blanda tills allt socker har smält.
• Blanda sedan i kokosen.
• Spritsa ut marängen ovanpå kakorna.
• Grädda sedan kakorna i ugnen igen i ca. 5 minuter eller tills marängen fått lite färg.
• Toppa med valfri topping.
• ÄT! ♥

Det tar ganska långt tid att göra dom här eftersom det är tre smeter som måste göras. Men kul är det och även fast jag inte har hunnit smaka dom än (som sagt) så är dom säkert super goda! :)
Så ut i köket och baka med er nu! :D

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback