Fototips - Resefotografering

2014-03-18 | 19:39:44
Som många av er säkert redan vet så är två av mina absolut största intressen här i livet är att resa och att fotografera. Kombinationen av dom båda är ju helt klart det ultimata. Att få resa runt i ett helt främmande land och upptäcka nya saker och samtidigt fånga alla minnen på bild måste vara något av det roligaste som finns. Det är en del av er som har bett om att jag ska publicera fler fototips, så därför tänkte jag att jag kunde passa på att dela med mig av några av mina fototips när det kommer till just resefotografering. :)

» Fota massvis! Jag fotar i princip var och varannan meter när jag är ute och reser. Kameran hänger alltid över axeln för att inte riskera att missa det där perfekta ögonblicket som man vill minnas föralltid. Fota hellre för mycket än för lite tycker jag. Det är lätt att man ångrar sig efter en resa för att man önskar att man hade fotat fler bilder. Så ös på bara, fota allt och alla så att kameran ryker!

 
» Blicka ut över vyerna. Och framförallt - fånga dom på bild. Det är ofta svårt att göra bilderna rättvisa den vackra naturen, dom fina landskapen eller alla häftiga byggnader. För att få sina landskapsbilder lite mer levande så kan man tänka på att försöka få till en intressant förgrund men som inte tar allt för mycket fokus från själva huvudmotivet i bilden. Jag personligen tycker även att det är kul att försöka hitta olika linjer att förhålla sig till i bilderna. Och bara för att det är en landskapsbild så betyder det inte att det måste vara ett stort panorama - en stående landskapsbild kan bli lika intressant den. Testa dig fram och se vad som passar just det du vill fånga på bild.

 
» Fokus på detaljerna. Det är ju inte bara dom vackra landskapen som är värda att minnast utan också alla detaljer runtomkring. På bilderna ovanför kan ni t.ex se vattendropparna på en växt efter ett skyfall i Indien, en gammaldags dörr i London och en skylt till ruinområdet Foro Romano i Rom. Försök att vara vaksam och hitta dom där detaljerna som är värda att minnas från just det land som du besöker.

» Extra batteri och extra minneskort. Det värsta som finns när man är ute och reser med kameran vid sin sida måste ju ändå vara när batteriet tar slut. Eller när minneskortet blir fullt så att man måste rensa bland dom bilder man har tagit för att få plats med nya. Därför är det jättebra att ha med sig ett extra laddat batteri och ett till minneskort så att du slipper gå miste om det som du annars kanske missar med en död kamera eller ett fullt minneskort. Jag brukar även ha med mig en liten dator så att jag kan föra över alla bilder när dagen har gått så att kameran är fullt redo för nästa dags fotomöjligheter.


» Ta del av landets kultur. Något av det absolut häftigaste och roligaste enligt mig är att få ta del av kulturen och människornas liv i det landet man reser i. Det är så otroligt lärorikt att sätta sig in i en helt annan livsstil och dessutom kunna fånga detta på bild. Kulturen är ju liksom en stor del av själva charmen med landet. Var inte rädd för att gå fram och fråga människor ifall du skulle kunna få ta en bild på dom. Det är någonting som jag själv vill bli bättre på - att våga fråga istället för att fega ur och då kanske gå miste om en kanonbild. Så fråga på, folk blir oftast bara glada av att få vara med på bild. Och säger dom nej, ja då är det bara att acceptera det. :)

 
» Dom som var med. Någonting som jag också önskar att jag var bättre på är att fota personerna som var med under resorna. Det är lätt att man blir fast vid allt nytt runt omkring och då glömmer bort att faktiskt föreviga dom personerna som man faktiskt reste med. Jag tycker i alla fall att det är hur kul som helst att titta tillbaka på bilder där familjemedlemmar och vänner är med för att minnas allt fint och roligt man upplevde tillsammans. 

 
» Typsika "turistbilder". När man är ute och reser så är det ofta man stöter på några av alla dom stora sevärdheterna runt om i världen. Självklart ska även det få följa med på bild. Men det kan vara svårt att vara nytänkande när det gäller detta och det är lätt man knäpper dom där typiska "turistbilderna". För att få lite annorlunda bilder så kan man prova att fota från olika håll och vinklar eller kanske lägga på en redigering som gör att bilden blir lite mer intressant att titta på. Det är bara fantasin som sätter gränserna!

» Varierad utrustning. Det är inte lätt att veta vad man ska ta med sig för utrustning när man ska ut och resa. Främst på grund av både vikt och plats i bagaget. Jag personligen försöker alltid få med mig så många olika objektiv som möjligt för att inte stå där sen och slita mitt hår för att jag inte tog med mig det objektivet som skulle behövas för den där perfekta bilden. Samtidigt kan det vara väldigt osmidigt att kånka runt på många olika objektiv, så det gäller att välja. För möjligheten till så varierade bilder som möjligt så passar det bra med ett zoomobjektiv med olika typer av brännvidd - t.ex ett 18-55mm eller liknande. Då har du chansen att få med alla vyer men samtidigt ha möjligheten att zooma in en bit. Själv tycker jag om ljusa och klara bilder, så ett objektiv med en stor bländare är att föredra - t.ex ett 50/1.8mm. Men valet av objektiv är såklart helt individuellt. :)

Detta är alltså några av mina personliga tips och alltså ingenting som står i regelboken. När och var och hur du fotar under din resa är självklart helt upp till dig själv. Det viktigaste är att våga testa nya saker och fota i mängder. Ju för man fotar och ju mer man upptäcker och testar desto mer utvecklas man. 

Om det är någonting ni undrar över eller så så är det bara att fråga. :)
Lovisa

Du är så himla duktig att fota! Det är helt klart jätteinspirerande, sjukt kul att få se dina fina bilder :D
Du måste/borde/ska satsa på ditt foto i framtiden, helt klart. Du är för duktig juuuu

Kramar

2014-03-18 @ 20:49:59
URL: http://randombutterflyy.tumblr.com
Sara

Tack för tipsen du är jätte duktig! :)

2014-03-19 @ 12:22:03
Matilda

Underbara bilder! Du är verkligen mästare på att ta resefoton! Ska själv till Rom om två veckor, lovar att jag inte kommer att ge mig före jag har en liknande bild på Colosseum som den du har tagit! Älskar den! :D

2014-03-19 @ 20:31:23
URL: http://tildasofias.blogg.se
Freddie

Gud vilka bra tips! Det ska jag helt klart tänka på i framtiden!
Himla fim och bra blogg förresten :)

2014-03-20 @ 20:27:02
URL: http://brottarfreddie.webblogg.se
Amanda Lundkvist

sjukt bra tips! :D

2014-03-21 @ 10:45:02
URL: http://mandacecilia.blogg.se/
Amanda

Åh herregud vilka fina bilder!

2014-03-22 @ 14:53:52
URL: http://amhe.blogg.se
Klara

Tack tack! Det där behövdes känner jag! :)

2014-03-24 @ 22:00:55
URL: http://marklundklara.blogg.se
Louise

Riktigt bra tips :) känner att jag verkligen borde använda kameran och fånga england mer medans jag är här :)
Superfin blogg! Trodde först att det var ännu en "bleka-frukost-bilder"-blogg ja hamnat på men när jag bläddrat runt lite tycker jag verkligen om den :) Lagom (förlåt) personlig, bra variation på bilder och innehåll och känns väldigt väl genomarbetad. Tummen upp!

2014-03-31 @ 12:26:47
URL: http://enannanlouise.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback