Före och efter bilder

2012-10-01 | 20:15:27
Jag kommer ihåg att jag har lovat er att visa lite före och efter bilder. Alltså original bilden direkt ur kameran versus den redigerade bilden. Så här nedanför har ni några exempel på hur det kan se ut före och efter jag har redigerat mina bilder! :) 

Vissa bilder behöver mer redigering än andra, men det är ju liksom helt logiskt. Jag fotar alltid i RAW-format vilket gör att bilderna blir lite grådassiga när dom kommer direkt ifrån kameran. 

Bilderna till vänster är alltså original bilderna och bilderna till höger är dom redigerade. ;) 


Här har jag ökat kontrasten ganska mycket, lagt på en gnutta färg och ljusat upp bilden en aning. Jag har dessutom redigerat bort kopplet och halsbandet vilket jag tyckte var lite i vägen för själva bilden. Jag har också lagt till en vinjettering i kanterna och lagt på lite skärpa vid ögonen och i resten av bilden.

Först pch främst gjorde jag den har bilden svartvit. Jag kapade bilden lite grann i underkant och därefter drog jag upp kontrasten ganska mycket för att liksom få den där markanta skillnaden mellan det vita och svarta i bilden. Jag har ljusat upp bilden något och gjort en vinjettering i kanterna. 

Denna bild har jag beskärt lite grann och dessutom ökat kontrasterna och färgerna en aning.

Till denna bild behövdes det ganska mycket redigering. Jag har rätat upp och beskärt bilden, lagt på ganska mycket kontrast och ökat färgerna. Jag har också lagt in lite bokeh i bakgrunden, bara för att förstärka den där gulliga känslan från 1-UP figuren.

Det som behövdes enligt mig i den här bilden var en liten beskärning, kontrasthöjning och lite extra skärpa, så det var precis vad den fick också! 

Här har jag kapat bilden så att den fula dörrkanten inte syns. Jag har dessutom ljusat upp bilden och lagt på lite kontrast innan jag körde någon sorts vintageaktigt effekt med lite gula toner i. 

Den här bilden har jag rätat upp, beskärt och gjort svartvit. Bilden fick sig också en rejäl ljushöjning (haha, finns det ett sånt ord? Aja, nu gör det det i alla fall!) och så lite kontrast på det. Jag har lagt till en vinjettering i kanterna och lagt till en liten lila/grå/gul ton över bilden.

Här har jag använt mig av en vintageredigering som jag kommer att visa er i ett videoinlägg såsmoning om. :)

Kontrasten har ökats, den har beskärts och lite, lite skärpa har lagts till i den här bilden, men det är pretty much it.

Det var dom bilderna jag hade att bjuda på för nu! Skulle ni vilja se fler såna här före och efter bilder eller är det någonting ni undrar så är det bara att kommentera! :)
Sandra

Superfint! :) Kan du berätta hur man lägger dit mer bokeh i bakgrunden? :) Kram!

Svar: Tack ska du ha! :) Ja visst skulle jag kunna göra det! Kan visa det i något inlägg nån gång framöver! :)
Esmeralda Edenberg

2012-10-01 @ 20:41:13
URL: http://sandrami.devote.se/
Lisa - Foto & vardag

sv; tack så jätte mycket! :D

Fina bilder förresten ;) Kram!

2012-10-02 @ 16:09:25
URL: http://lisasmedberg.blogg.se
Pretty Little Liars Fanblogg

Åh, jag tycker verkligen om din blogg! Älskar alla bilder och färger!

2012-10-02 @ 17:00:36
URL: http://pll.webblogg.se/
linneasskrivbok.blogg.se

Kan inte du göra en video, eller visa i bloggen hur du har redigerat bilder på dig & din bror? Riktigt snygg redigering! :)

Svar: Ja, det skulle jag nog kunna fixa! :) Kul att du tycker om den, tack! :3
Esmeralda Edenberg

2012-10-20 @ 11:59:06
URL: http://linneasskrivbok.blogg.se/
johanna :)

Du tar så sjukt fina bilder!! Jätte bra tips :D

Men på den bilden med staketet. Hur fick du den att inte bli svart och vit? hur la du på den lila/grå/gula tonen? :)

Svara helst på min mail eller direkt på den här kommentaren :)

Svar: Åh tack så mycket, superroligt att höra! :)
Jag har använt mig av lite olika lager i Photoshop och det är lite svårt att förklara rätt ut bara såhär. Men jag skulle kunna göra ett inlägg och visa hur man gör den effekten. :)
Esmeralda Edenberg

2012-11-12 @ 19:39:46
Tilda ▲ foto & vardag ~

Kan du inte visa hur man gör en vinjettering på bilder i Photoshop? :D
Fin blogg!

2012-12-14 @ 12:37:52
URL: http://invisibility.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback