Svalbard

2011-08-13 | 21:47:19


När vi var uppe i sommarstugan för några veckor sen så hittade vi ett fotoalbum med massor av gamla fotografier och sjörapporter och dagböcker och sånt från när min farfars far var typ amiral för en flotta. Bilderna ovanför är ifrån när dom var på Grönland 19... Till höger på den översta bilden ser ni Willy, min farfars far alltså.
Tycker det är as coolt med sånna här gamla svartvita bilder! Sen att det har med ens släkt att göra är ju bara ännu häftigare, haha. :]
Som sagt hittade vi typ nån slags dagbok också, där dom på skeppet hade skrivit om varje dag, vad som händevarje klockslag och sånt. Typ att 14:23 krockade dom med ett isberg och sånna saker. Haha, fatta vad häftigt! :3
Willy var också lärare åt kungen, och var som sagt amiral för en hel flotta. Ganska coolt ändå tycker jag, haha! ^^
När vi var uppe i sommarstugan för några veckor sen så hittade vi ett fotoalbum med massor av gamla fotografier, loggböcker, sjökort och sånt från när min farfars far var kommendör kapten över ett helt fartyg. Bilderna ovanför är ifrån när dom var på Svalbard 1956. Dom var där på typ forskningsresa, för att ta isprover och massa sånt. Till höger på den översta bilden ser ni Willy, min farfars far alltså.
Tycker det är as coolt med sånna här gamla svartvita bilder! Sen att det har med ens släkt att göra är ju bara ännu häftigare, haha. :]
Som sagt hittade vi typ nån slags loggbok också, där dom på skeppet hade skrivit om varje dag, vad som hände varje klockslag och sånt. Typ att 14:23: kolliderar med ett isberg och sånna saker. Haha, fatta vad häftigt! :3
Willy var också chef över sjöfartssskolan, eller vad det hette, och där var han b.la lärare åt kungen. Och så var ha ju som sagt kapten för hela expeditionen på Svalbard m.m. Ganska coolt ändå tycker jag, haha! ^^

Men tänk er vad coolt det vore att åka och fota på Svalbard! Med isbjörnar som går fria på hela ön, en endaste stad, glaciärerna... Wow säger jag bara, skulle va grymt ju! :D Förutom att genomsnitts temperaturen ligger på -10 °C och att man måste ha vapen med sig om man går utanför byn... Men annars så!
Verkligen en ö som ligger i topp på min vill-åka-och-fota-lista, haha! :)



Google bilder

Är det bara jag som tycker sånt här är coolt eller, haha? :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback