Q/A pt. 1 - Blogg och foto

2014-10-04 | 17:56:00
Nu tänkte jag sätta mig ner och svara på dom frågorna som jag fick in under frågestunden. Det blev en hel del, vilket är hur roligt som helst! I detta inlägg tänkte jag svara på alla blogg- och fotorelaterade frågor så svarar jag på dom mer personliga frågorna i ett annat. :)

Varför började du blogga?
Oj, det var väldigt länge sen jag började. Tror jag började blogga 2009. Anledningen var antagligen för att mina kompisar bloggade och för att jag ville ha någonstans att visa upp mina bilder osv.

Hur har du gjort din header?
I det här inlägget har jag berättat hur man gör för att få bilder i bokstäver, så kolla in där!

Vilken är den bästa bilden du har fotat?
Det var en riktigt svår fråga. Det finns en hel del bilder som jag har fotat dom senaste åren så det blir faktiskt lite svårt att välja ut en enda favorit. Men här är två utav dom som jag är ganska nöjd över i alla fall:

Har du några tips för en nybörjarfotograf?
Även detta har jag skrivit ett inlägg om, så ifall ni klickar här så får ni förhoppningsvis lite hjälp på traven. Mitt absolut bästa tips är dock att fota så mycket som möjligt. Hur tråkigt det än låter så är det faktiskt övning som ger färdighet. 

Hur får du dina bilder så skarpa i bloggen?
Jag gör egentligen ingenting mer än att jag lägger på lite extra skärpa i Photoshop samt sparar dom för webben i vissa lägen. Ibland kan det även hjälpa att förminska bilden till den storleken som den ska laddas upp i på bloggen.

Vilka är dina bästa tips för landskaps-, natur- och resefoto?
För ett tag sedan så knåpade jag ihop ett litet inlägg med tips för resefotografering. Det inlägget hittar ni här. Jag skulle kunna skriva ett inlägg om mina bästa tips för natur- och landskapsfotografering också, påminn mig om det!

Vad tycker du mest om att fota just nu?
Åh det där går verkligen i vågor. Just nu måste det nog ändå vara porträtt och vardagsbilder i övrigt. Nu när hösten är här med alla fina färger så är även det såklart väldigt roligt att fånga på bild. 

 
Vad önskar du fanns i din kamerautrustning?
Just för tillfället så har jag ingenting speciellt på önskelistan när det kommer till kamerautrustning. Jag känner mig ganska nöjd med det jag har. Men självklart skulle det ju inte sitta helt fel med ett 500mm-objektiv eller ett nytt 50/1.8 med ännu större bländare.

Vilka är dina fem favoritfotobloggar?
Oj, det finns en hel höd med favoritfotobloggare där ute. Jag kan göra ett enskillt inlägg om detta också, påminn mig om det med, haha! :)

Vilken fotoutrustning använder du mest på resor?
Det varierar en hel del, men det jag använder mest är nog ändå mitt 50/1.8 och teleobjektivet. Nu när vi har skaffat en GoPro inför våran kommande Indonesienresa så kommer nog den användas riktigt flitigt också!

Är du nöjd med din Canon EOS 70D? Skulle du rekommendera den?
Åh ja, det är jag absolut! Det känns verkligen som en bra uppgradering från våran 600D. Den är inte allt för svår att förstå sig på men den känns ändå betydligt mer proffsigare och robustare än 600D. Älskar att den har touchscreen och autofokusen är underbar. Skulle utan tvekan rekommendera den!

 
När ska du fortsätta vlogga på Youtube?
Jag känner att det där med att vlogga inte riktigt är min starka sida, haha... Har dock planerat en eller två videor framöver. När dessa blir av är dock en helt annan femma, haha. 

Vad tycker du om ditt macro- och teleobjektiv? Är du nöjd med dom och skulle du kunna rekommendera dom?

Jag är absolut nöjd med mitt macro- och teleobjektiv! Jag personligen skulle nog inte kunna klara mig ifall jag inte hade dom två objektiven i min kamerautrustning. Dom har kommit väldigt väl till användning och jag skulle helt klart rekommendera dom! Två riktigt bra objektiv som inte kostar allt för mycket heller. Här kan ni dessutom läsa lite om det macroobjektivet som jag använder. 

Sådär ja, det var dom frågorna det! Nästa del med svar på dom mer personliga frågorna kommer som sagt i ett senare inlägg. Hoppas att ni är nöjda med svaren och är det någonting annat ni undrar över så är det bara att säga till! :)

Anonym

Hur redigerar du bilderna i Photoshop?? Layers, filters etc??? :D

2014-10-04 @ 20:38:35
MATILDA

Trevliga frågor med bra svar :)

2014-10-05 @ 16:13:35
URL: http://matildays.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback