Svar till frågestunden

2012-01-04 | 15:52:20
Jag har blivit sugen på att köpa en systemkamera efter att ha sett dina bilder. Du verkar vara en som kan väldigt mycket om kameror, så min fråga är: Tror du att en Canon EOS 550D är bra för en nybörjare?
- Ska jag vara ärlig så är jag inte så bra på andra kameror, kan mest bara om min egen, haha! Har ju hört lite om olika kameror och sånt, men är ju ingen expert sådär precis. ;) Men en 550D ska vara en ganska enkel kamera har jag hört, så den skulle nog passa jättebra som nybörjarkamera. :)

Hur har du lärt dig att fota så bra?
- Jag har med mig kameran nästan vart jag än går och jag fotar varje dag. Så ju mer man håller på desto mer lär man sig. Så jag antar väl att man blir bättre och bättre ju  mer man håller på. :)

Har du någon speciell favorit klädaffär... och vilken i så fall?
- Hmm, ja jag tycker ju att Junkyard har sjukt snygga kläder men jag handlar nästan aldrig därifrån bara för att jag tycker det är så dyrt... Annars är väl en annan favorit Bik Bok skulle jag tro. :)

Har du någon favorit stad här i Sverige? (förutom Katrineholm..) och varför just den?
- Även fast jag bara varit där en gång i hela mitt liv så är en av mina favorit städer Göteborg. Alla där är så himla trevliga + att det är så fint och mysigt där, haha! :3 Sen så gillar jag Täby, som ligger precis utanför Stockholm. Jag föddes ju där, så därför känns det lite som ett andra hem när man kommer dit liksom. :)

5. Finns det något tydligt minne du kommer ihåg från din barndom?
- Oj, svår fråga. Kommer ihåg ganska mycket faktiskt, så jag vet inte riktigt vad jag ska välja, haha! Men en dag jag kommer ihåg ganska starkt var när jag var ute och spelade fotboll på gräsmattan nedanför gamla lägenheten, och pappa kommer ut och säger att jag ska få börja i fotbollsskola! Var väl kanske 6-7 år eller någonting då, så jag blev helt överlycklig! Kommer ihåg första tiden i laget när vi förlorade all matcher med typ 16-0, men lika glada var vi ändå! :D



Vet du på ett ungefär vad du vill göra av din framtid?
- Ja, det gör jag. Ska i alla fall söka till De Geer gymnasiet i Norrköping och försöka komma in på fotbollslinjen där. Till den här fotbollslinjen måste man välja någonting mer man vill plugga, och om jag då kommer in tänker jag välja foto och film, eftersom fotograferandet är något jag också skulle vilja hålla på med. Så fotbollsgymnasium med foto inriktning, kan ju knappast bli bättre! :D För om jag inte skulle lyckas inom fotbollen så kan man ju fortsätta att bara ha det som en hobby och kanske satsa på fotograferandet istället. :) Vart jag ska bo har jag inte riktigt tänkt så där jättemycket på. Om jag stannar kvar i stan, stannar kvar i Sverige eller bor utomlands. Man får helt enkelt vänta och se hur det blir med allt sånt. :)

Om du ska ha barn, vad ska de heta i så fall?
- Tycker Ian och Isak är ett väldigt fina namn, så om det skulle bli en pojke så skulle väl det vara två av alternativen. :) Tjejnamn har jag svårare att komma på faktiskt, haha... 

Vilken var din favorit julklapp?
- Svårt att säga, tycker om alla lika mycket, haha! :3 Men blev nog lite extra glad över Harry Potter filmerna, reflexskärmen och The Sims 3 spelen. Men som sagt, blev jätteglad för allt jag fick! :D

Ungefär hur många unika besökare har du varje dag?
- Det är väldigt olika från dag till dag, beroende på hur mycket jag bloggar m.m. Men det brukar väl ligga runt 100 unika besökare om dagen eller nåt sånt. :) 

Du bara växer och växer. Hur stor eller lång eller bred eller bra eller... tänker du bli?
- Haha, jadu Farfar, jag vet faktiskt inte riktigt... Enligt skolsköterskan kommer jag bara växa max 3 centimeter till på längden (alltså ca. 173 cm) sen får vi väl se hur det blir på dom andra hållen. ;)

Hur många objektiv har du och vad heter dom?


Jag har fem olika objektiv:
1. Tamron AF 70-300/4-5,6 SP DI VC USD - ett teleobjektiv som funkar suveränt! Det har bra autofokus, tyst motor och bildstabilisator. Skulle vilja ha et lite ljusstarkare tele än det här, men dom kostar skjortan så detta funkar alldeles super bra! :) 
2. Tamron Objektiv Af 90/2,8 SP DI Macro 1:1 - ett macroobjektiv som jag är jättenöjd med! Funkar till både macrobilder och till porträttbilder och vanliga vardagsbilder. Auto fokusen kan krångla lite grand ibland, men annars funkar det toppen bra!
3. Canon EF 50/1.8 II - mitt nyaste objektiv och mitt ända med fast brännvidd. Verkligen ett super objektiv som borde finnas i allas kameraväskor! :) Ljusstarkt objektiv sm passar till i princip all sorts fotografering, förutom där du behöver zooma då. Funkar väldigt bra vid porträtt fotografering. Autofokusen ger i från sig väldigt mycket ljud, men det är inget jag störs så mycket av i alla fall. Billigt och prisvärt objektiv helt enkelt! ;)
4. Canon Zoom Lens EF-S 18-55mm - objektivet som följer med kameran.
5. Canon Zoom Lens EF 35-80mm - ett ganska gammalt objektiv som jag nästan aldrig använder. Ganska segt och så med tanke på att jag tappade det i golvet för länge sen, hehe... Men som sagt så använder jag det knappt. ;)
Sen så har jag ett till gammalt teleobjektiv, också ett 70-300mm, men det är nästan helt odugligt. Gammalt som gatan och hur segt som helst. Men ja, dom här objektiven duger alldeles perfetkt för mig! :)

Vilket redigeringsprogram använder du?
- För det mesta använder jag Photoshop CS5, men ibland Camera Raw.

Vilka gratis-redigeringsprogram rekommenderar du?
- Alltså jag har aldrig använt något annat program förutom Photoshop och Camera Raw dårå, så jag har faktiskt inte så bra koll på några andra, hehe... 

Är Canon EOS 600D en bra nybörjar kamera?
- Ja men jo, det är den väl. Den är ganska lätt att förstå när man väl har kommit in i hur den fungerar och så. Men som sagt, ju mer man övar desto bättre blir man och desto lättare har man att förstå vad det är man håller på med. :)

Vilken kamera hade du innan?
- Då hade vi en Canon EOS 400D, en äldre variant som inte säljs längre. 

Hur mycket tror du Linköping förlorar med den 18:e Februari?
- Måste nog vända lite på den frågan, för jag tror att Linköping spöar AIK med 3-2!

Om du fick välja ett land du skulle åka till och fota, vilket och varför?
- Oj oj oj, väldigt svårt att svara på. Skulle kunna tänka mig att åka till alla världens hörn, för varje land har något alldeles eget att erbjuda. Men Svalbard (som jag har skrivit om förut) skulle det vara awesome att åka till! Vill vädligt gärna ner till Afrika och fota vilda djur och kulturen och människorna. Samma sak i Kina eller Japan, skulle vara så häftigt! På Irland verkar det sjukt fint, så dit skulle jag också vilja åka! :)


Indien 2010 var också en riktig upplevelse!

Tappar du aldrig intresset för att fota någon gång, eller tycker du alltid det är lika kul?
- Jag har ju med och mot gångar, precis som alla andra. Så ibland tappar jag suget, ja. Men när det väl händer så hittar jag lätt tillbaka till inspirationen igen. Även om bilderna inte blir så bra just då, så tycker jag fortfarande det är lika roligt. Så ibland tappar jag allt, men oftast är fotandet nåt av det bästa som finns! :)

Vilken är din favoritskola du gått på?
- Har ju bara gått på två skolor, Nävertorp och Nyhem, och jag måste nog säga att jag tyckte om Nävertorp lite mer faktiskt. Där var liksom nästan alla vänner med alla, och jag har så sjuka och galna och roliga minnen därifrån tillsammans med massa sköna personer! Nyhem är bra på ett sätt, men Nävertorp var grymt dom åren vi gick där, haha! :]

Kan du lägga upp din bästa och sämsta bild?
- Oj, svårt det här också. Har väldigt måna dåliga bilder och väldigt många bilder som jag är nöjd över, så det blir lite svårt att välja, haha... Men här har jag i alla fall hittat två som går att jämföra:



HAHAHAHA, ja den översta bilden måste nog vara en av dom sämsta bilderna i historien! Vad fan hände liksom? Hur tänkte jag där egentligen? Måste ha varit en bild som jag beskurit riktigt rejält. Sen att jag hade noll koll på ISO:t där alltså... ja, brusigare bild får man nästan leta efter, haha! Plus att vattenstämpeln tar över typ halva bilden. Uj uj uj vad pinsamt, haha!
Den nedre bilden i alla fall, den tycker jag bättre om! Älskar Emilios uttryck på något sätt, och jag tycker den passar väldigt bra i svartvitt.
Så ja, det är väl tur att man utvecklas lite i alla fall, HAHAH!

Ska vi träffas snart?
- Jadu Hanna, det tycker jag verkligen vi ska! Hur länge sen som helst ju, detta måste ordnas på något sätt! :)

Om du fick åka bakåt i tiden ett tag, skulle du åka till din barndom och vara barn igen eller till typ 1700-talet eller nåt?
- Den var också svår. Skulle nog åka tillbaka till då jag var liten (eller ja, mindre) och försöka rätta till saker eller göra saker ogjorda, sånt som jag ångrar att jag gjort eller sagt eller så. Men det skulle ju vara as ballt att kunna resa tillbaka flera hundra år och se hur dom hade det då. Så ja, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle välja...

Om du fick välja vilket år du skulle varit/bli född på, vilket isåfall?
- Måste nog säga att jag är ganska nöjd över att vara född 1997. :) Vet inte varför, men jag är nöjd med min ålder och allt sånt där! Kanske skulle vilja vara född ett år tidigare (jag är ju bara 17 dagar ifrån att vara född år 1996) men nej, jag är nog nöjd som det är! :)

Så där ja, det var alla frågor för den här gången! Lyckades i alla fall skrapa ihop några stycken, och jag hoppas att alla ni som ställt frågorna är nöja med era svar! :)
Emmy (whitesnowman)

OMG UHR KAN JAG HA MISSAT NÅGONS FRÅGESTUND? :'( Älskar ju att ställa frågor.. Såsom "har du någonsin satt i halsen tills dina riskorn kommit ur näsan på dig?"..

2012-01-04 @ 18:42:27
URL: http://eeemmylam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback