Nutellafudge med flingsalt

2015-12-23 | 10:21:12

Som ett sista ryck i julbaket gjorde jag Nutellafudge här om dagen. Jag har för mig att jag gjorde Nutellafudge förra året också och dessa som jag gjorde i år blev minst lika goda. Det som behövs för att göra dessa godbitar är:

3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
1 msk honung
2 dl nutella

Till att börja med så häller man i grädden, sockret och sirapen i en kastrull och låter det koka upp till 120-122°C eller tills smeten klarar av ett kulprov. Sen är det bara ta bort kastrullen från plattan och röra ner resten av ingredienserna. I vanliga fall så ska man sedan hälla den färdigblandade smeten i en mindre form, låta det stelna och sedan skära upp i bitar, men jag valde att hälla smeten i ischokladformar. Jag visste med mig sen innan att dessa blir väldigt mäktiga, så därför valde jag att göra dessa till små munsbitar istället. Jag hade även några flingor flingsalt på fudgen också då jag tycker att det bryter av väldigt bra mot det extremt söta. 

Har ni planerat något sista-minuten-julbak så tycker jag absolut att ni ska göra dom här för jisses vad goda dom är! 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback