Fototips - Självporträtt

2014-09-22 | 16:56:35
Det är många av er som har bett om att få lite fler fototips så jag tänkte passa på nu när jag väl har tid.
Här har ni mina bästa tips när ni ska fota självporträtt:

» Använd fjärrkontroll. Det underlättar så himla mycket när man ska fota självporträtt för då slipper man ställa in kameran på 10 sekunder och springa fram och tillbaka hela tiden. För att ställa in rätt fokus så kan man använda sig av ett föremål eller en annan person som man ställer på det stället där man har tänkt att stå. Har du en vridbar skärm på din kamera så underlättar även det jättemycket, för då ser du dig själv och du slipper krångla så mycket med fokusinställningarna. 

 
» Prova olika miljöer. Jag personligen har ganska svårt för det här då jag oftast är för bekväm och fotar i min lilla studio (som jag har byggt upp av rullgardiner och bygglampor) eller står ute i trädgården. Men det är så mycket roligare att variera miljöerna i sina självporträtt. Här ovanför ser ni ett typiskt exempel på en studiobild till vänster och bilden till höger fotade jag när vi var på Island. Så försök att ta er ut någonstans där ni inte har varit förut. Kanske i någon fin höstskog, vid någon sjö eller på något berg i närheten?

» Släpp loss framför kameran. Även detta har jag väldigt svårt med då det lätt blir så att jag känner mig stel när jag står framför kameran. Men varför egentligen? Det är ju bara du och kameran så varför inte strunta i allt annat och bara köra på? För att underlätta det hela lite så brukar jag ibland lyssna på musik samtidigt som jag fotar självporträtt. Det gör det så mycket enklare att tänka på annat då.


» Hitta inspiration. Detta brukar jag få från andra bloggar, Tumblr eller olika fotografers hemsidor. Att se på andras bilder och ta del av kunskaperna som ligger bakom gör stor nytta när det sedan gäller att ta egna bilder. Bilderna ovanför är sådana som jag inspireras av just nu (dom kommer förövrigt från min Tumblr).

» Använd reflexskärm. Detta är ju absolut inget måste, men en reflexskärm gör så att ljuset blir jämnare i ansiktet samt tar fram strukturen och färgerna i ögonen mer. Har man inte en reflexskärm till hands funkar det också med en kartongskiva inslagen i aluminiumfolie. 

 
» Variation när det gäller teman och redigering. För något år sedan eller så så hade jag massor av olika fotosessions med mig själv där jag körde på olika teman varje gång. Nu med tiden har jag blivit allt sämre på detta men gud så kul det är när man kommer igång! Jag försöker alltid att ha en tanke bakom mina självporträtt - vad jag vill att dom ska ge för budskap och vilka känslor dom ska utstråla. Att variera både idéerna och redigeringarna gör det hela så mycket mer spännande och roligare. 

Det var dom tipsen jag hade att bjuda på för tillfället. Om det är någonting ni undrar över så tveka inte att fråga. :)
Susanna Maria J

Vackra foton <3

2014-09-22 @ 17:08:44
URL: http://oslofru.com/
Alma

bra tips! tycker det är superkul med självporträtt, eftersom man endast utgår ifrån sig själv och de egna tankarna :)

2014-09-22 @ 18:02:54
URL: http://photoab.blogg.se/
Tovvsan

Jättebra tips! försöker verkligen att lära mig det här med självporträtt, kämpar haha! Kram!

2014-09-22 @ 19:25:35
URL: http://tovvsan.blogspot.se/
Matilda

Toppen inlägg, mer sådant här! :DD

2014-09-23 @ 14:04:59
URL: http://skogsrusset.se
Malin

Tack för bra tips!
Kul att fota minsann. Vill oxå bli bättre på att fota "riktigt".
/ Malin
malinedlund.blogg.se

2014-09-25 @ 11:44:24
URL: http://malinedlund.blogg.se
yin

åh va jag gillar mycket din blogg. så många fina bilder :)

2014-10-06 @ 00:00:05
URL: http://oliviasmom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback