Färgglada chokladcupcakes

2012-02-24 | 16:42:20


Canon EOS 600D | Canon EF 50/1.8 II

Denna fredag har jag bland annat underhållit mig själv med att baka cupcakes. Alldeles för färgglada och tuttunuttiga sådana, men vad gör det när dom är supergoda? :) Tyvärr blev det inte så många cupcakes. Vi hade inga små formar hemma, så det fick bli big mama formarna istället, hehe... :] Funkar bra det också! Jag tycker att det är superkul att spritsa ut frostingen nu eftersom vi precis köpt en riktig sprits! :)

Om ni också skulle känna för att baka cupcakes så har ni recptet som jag använde mig av här:
4 msk kakao
1 dl vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
100 g smör
1,5 dl socker
2 st ägg

Frosting:
100 g smör
500 g florsocker (=1 paket)
3 msk vaniljsocker
2 msk vatten
Karamellfärg

Topping:
Strössel, kokos, riven choklad etc.

• Sätt ugnen på 175°C.
• Koka upp vattnet i en kastrull eller i en vattenkokare och hällr sedan i kakaon. Blanda tills kakaoan har löst upp sig. Låt det sedan svalna.
• Blanda mjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker i en skål/bunke.
• Vispa smöret och sockret till en mjuk blandning (helst med en elvisp). Tillsätt sedan äggen, ett i taget.
• Häll i mjölblandningen och rör till en ordentlig smet.
• Häll sedan i vattnet och kakaon och blanda.
• Lägg muffinsformar på en plåt och fyll dom 3/4 med smet.
• Grädda mitt i ugnen i ca. 20 minuter.
Frostingen: Vispa smöret så att det blir mjukt.
• Häll sedan i lite florsocker i taget, samtidigt som du vispar i låg hastighet.
• Tillsätt vaniljsocker och vatten.
• Häll i karamellfär i valfri färg. Ju mer karamellfärg du häller i, dessto mörkare blir färgen.
• Vispa smeten i medel hastighet tills frostingen tjocknar till.
• Spritsa sedan ut frostingen på dom färdiga muffinsarna och toppe med valfi topping.
ÄT! ♥

Det värsta med att baka är att man hinner bli mätt innan hela alltihopa blir klart. Jag menar, vem går inte och provsmakar smeten hela tiden medans man bakar, hehe? Man måste ju faktiskt få veta om det blir goda bakverk innan man gräddar dom eller hur? :) Men som sagt, då orkar man inte äta det färdiga resultatet sen, men då är det ju bra att man kan stoppa undan det i kylen eller liknande. :)

Aja, hoppas ni sätter igång och bakar massor där hemma nu! :D
Ha det bra!
amanda (foto)

nämen duuu, gud så gott! :)

kram

2012-02-24 @ 17:42:01
URL: http://amandasfoto.blogg.se/
sofiiaa♥

åhhhh, gee miig nuu !

shiit , nu blev jag sugen ;DD<3

2012-02-24 @ 21:17:44
URL: http://photobyysofia.blogg.se/
älskar att göra cupcake..

hur många "normal stora" cupcakes räcker frostingen till? :)

2012-02-27 @ 21:37:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback