Önskerubrik: Mina 10 bästa tips för bra bilder

2012-12-07 | 21:22:11
En av dom rubriker som önskades i detta inlägg var den rubriken här ovanför ↑ - mina 10 bästa tips för bra bilder.

Det finns hur mycket som helst att lära sig inom fotografin och enligt mig så blir man aldrig riktigt fullärd utan man utvecklas och lär sig hela tiden någonting nytt. Dessa tips som följer här nedanför ↓ är vad jag brukar tänka på när jag fotar mina bilder. Dom här tipsen är ju liksom inte till för att följas till punkt och pricka, utan det är mer som riktlinjer och lite hjälpa på traven. Det finns ju liksom inga speciella rätt eller fel inom fotografin, i alla fall inte om ni frågar mig. :)


Här kommer alltså mina 10 bästa fototips, utan inbördes ordning:

• Fota så ofta och mycket du kan. Jag fotar i princip varenda dag och varje gång jag fotar så knäpper jag massvis av bilder. Inte för att jag tänker använda alla bilder, utan att jag då har mycket att välja mellan. Du lär dig något nytt efter i princip varenda bild du tar. :)

• Låt dig inspireras av andra fotografer. Titta igenom dina favoritfotografers bilder och försök komma på vad det är i just deras bilder som du fastnar för. Försök att återskapa det...

• ... men våga ändå att köra på din egna grej och lägg till en egen liten touch i dina bilder. Våga tänk utanför ramarna! :)


• Använd kort skärpedjup. Enligt mig så är mjuka bilder där ljuset har fångats på ett härligt sätt några av dom finaste. Detta kan förstärkas genom att fota med en stor bländare och där av få ett kort skärpedjup. Då fokuserar betraktaren mer på själva motivet än på bakgrunden. För att läsa mer om bländaren, klicka här. 

• Ta till dig av kritik. Du utvecklas mycket genom att få konstruktiv kritik från andra. Lyssna på vad folk tycker om dina bilder och ta till dig av dom råd och tips du får för att förbättra dina foton.


• Försök att förmedla en känsla. Jag försöker alltid på något vis spegla en känsla i mina bilder. Ibland lyckas det och ibland fungerar det mindre bra, men bara man försöker fånga någonting som i sin tur fångar betraktarens uppmärksamhet.


• Redigera dina bilder. En del tycker att redigering är ett sätt att få sina bilder att se bättre ut än vad dom egentligen är, men jag tycker att redigeringen är en väldigt viktig del av fotograferingen. Det är ett sätt att förstärka den där känslan man är ute efter i sina bilder. Olika bilder kräver såklart olika redigering, men det är ytterst sällan jag lämnar någon bild helt oredigerad.

• Våga prova någonting nytt! Utmana dig själv genom att prova någonting du inte har gjort förut. Fota ur ett annorlunda perspektiv, prova något nytt motiv, ge dig ut och fota i spöregnet, vad vet jag! Tänj på dina gränser. :)

• Låt dig misslyckas. Alla har vi toppar och dalar i våra liv och lika så inom fotograferandet. Man kan inte hela tiden ligga på topp, varken inspirations- eller fotomässigt. Det är okej att ha dåliga dagar. Låt dig misslyckas, för det är av våra misstag som vi lär oss av. 

• Tänk inte allt för mycket. Tänk inte så mycket på hur man fotar vad utan kör på bara! Testa dig fram och känn efter själv. Åter igen så är det den där känslan som måste kunna ta över. Kör på magkänslan, det finns inga rätt eller fel! :)
Becka [fotoblogg]

Åh, tack för dina fina tips Esmeralda. ♥

Svar: Ingen som helst orsak! :)
Esmeralda Edenberg

2012-12-07 @ 21:28:15
URL: http://photos-by-becka.fotoblogg.nu
hanna

fina bilder :)

2012-12-07 @ 22:25:18
URL: http://hannawahlbergs.blogg.se
Frida

Du bara MÅSTE skriva ett inlägg om hur du fotar stjärnor/fyrverkerier vilka inställningar du har och så, annars hemsöker jag dig! Promise ;)

Svar: Senast jag fotade fyrverkerier var 2010, så det var ett tag sedan, haha... Men stjärnor skulle jag kunna förklara lite hur man kan får till, även fast jag inte har provat på det så mycket själv. Men som jag beskrev i det här inlägget - det bästa är att prova sig fram! :) Men visst, jag skulle kunna visa någon gång ;)
Esmeralda Edenberg

2012-12-07 @ 22:41:15
Tova

Jag har testat typ hela morgonen nu med min kamera och försökt få ihop, bländare, iso & slutartid men nu är bilden helt svart, vad är det då som jag ska ändra på så att bilden kommer till den naturliga färgen igen i kameran? (är i ett relativt ljusrum)
Kanske inte så bra för att förklara men hoppas du förstår & kan hjälpa mig.. :)
Ju desto mer jag sätter på bländaren bli ju bilden ljusare för min del men inte så skarp själva bilden.. Om du fattar vad jag menar skulle det vara kul med ett svar. :D

2012-12-08 @ 11:11:45
Ebba

Tack så jättemycket för inlägget! Superbra tips!

2012-12-08 @ 15:12:58
URL: http://smartiesnmnms.blogspot.se
Tilda ▲ foto & vardag ~

Tack för de fina tipsen! :)

2012-12-08 @ 15:38:38
URL: http://invisibility.blogg.se
minabrun

Bra tips! :)

2012-12-09 @ 10:05:16
URL: http://miinabrun.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback