Fototips inför vintern

2012-12-16 | 11:22:40
Inför hösten så skrev jag ett litet inlägg med några fototips och jag tänkte göra samma sak nu fast inför vintern. :) Jag tror nog att hela Sverige just för tillfället är täckt av snö, vilket inte händer så ofta så det är ju bäst att passa på att fotografera vintern när den äntligen är här på riktigt! Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt inte så många vinterbilder, men det ska jag ta och ändra på i år! Jag tänkte alltså dela med mig lite av det som jag brukar tänka på när jag väl fotar såhär i vintertider. :)

• Fota mycket porträtt. Den vita snön fungerar ungefär som en reflexskärm när det är soligt ute. Ljuset reflekteras på ett fint och naturligt sätt i snön, så denna årstid är perfekt för att fota porträtt - både självporträtt och porträtt på andra. :)

• Fånga dom vackra landskapen. Jag antar att det inte bara är jag som nästan bli lite knäsvag av alla dessa vackra vinterlandskap vi har i detta land? Ta er ut och fånga dessa vackra vyer på bild så att ni kan visa resten av världen hur vackert det verkligen är! :)

• Varma kläder! Helst superdupermega varma kläder! När man är ute under långa stunder så fryser man väldigt lätt. Ta på er dom varmasta kläderna ni har, helst i flera lager. Det spelar ingen roll ifall man ser ut som en uppstoppat michelingubbe, huvudsaken är att man är varm. Jag personligen får väldigt dåligt tålamod när jag fryser, hehe... :]

• Ta med ett extra batteri. När det är kallt ute så håller kamerabatterierna inte lika länge. Då kan det vara bra att ha ett extra med sig, så att batteriet inte tar slut precis när man ska knäppa den där perfekta bilden.

• Passa på att fota medans det är ljust. På vintern blir dagarna kortare och det blir mörkt väldigt snabbt. Någonting som väger upp detta är att det är väldigt ljust ute när det väl är dag. Precis som jag nämnde i första punkten så lyser snön upp lite grann vilket gör att det blir skapligt ljust ute även fast det kanske är mulet. När det är ljust ute kan man fota med kortare slutartid vilket gör att man kan fånga rörelser på ett bra sätt, t.ex snöflingor som yr eller en hund som springer i snön. Så passa på att fota medans det är ljust ute! :) (Inga bra exempelbilder, men dom får duga).

• Sikta mot stjärnorna! På vintern när det är kallt och molnfritt ute så är chansen stor att få se en stjärnklar himmel på natten. Montera kameran på ett stativ och rikta kameran uppåt för att fånga dessa stjärnor på bild.

• Se detaljerna. Snön är väldigt vacker när den ligger alldeles vit på backen, men har du sett snön och isen på riktigt nära håll? Med ett makroobjektiv kan man lätt fotografera alla dessa vackra mönster som blir utav fruset vatten.

• Föreviga julstämningen. Det är ju bara jul en gång om året så varför inte passa på att föreviga alla dessa minnen som blir? Även här kan det vara bra att använda stativ ifall det skulle vara lite mörkt i huset.

Så där ja, där har ni några tips inför vintern! Ut och fota med er nu! :D
Johanna Fåglund - Fotograf & Makeup-artist

Sv: Tack :))

2012-12-16 @ 13:12:03
URL: http://stargirlphoto.blogg.se/
aina [fotoblogg]

Herregud vad fin blogg du har :)

2012-12-16 @ 14:23:44
URL: http://ainaphoto.blogg.se
julia och david

Har du något tips på typ hur man ska förvara kameran ute i kylan alltså tänkte ha med min kamera till Åre och chansen är ju stor att glaset immar eller att den slocknar pga att det är för kallt typ vad gör man då?

2012-12-16 @ 14:50:23
URL: http://rymdfarkost.devote.se
Becka [fotoblogg]

Jättebra tips! Tusen tack Esmeralda. ♥

2012-12-16 @ 15:24:37
URL: http://photos-by-becka.fotoblogg.nu
Sarah

Ååh vilka fina bilder och bra tips! Sjärnbilderna och frostbilderna var helt underbara :D

Svar: Åh tack så mycket! :D
Esmeralda Edenberg

2012-12-16 @ 15:30:50
URL: http://goldenphotos.blogg.se
Ebba Molin

Jättebra tips! Jag har förresten blivit helt "förälskad" i din blogg ;-)

Svar: Vad roligt att du tycker det, tack! Och tack igen, så fint att höra! :))
Esmeralda Edenberg

2012-12-16 @ 19:54:51
URL: http://molinebbas.blogg.se/
DIANA ÖSTERBERG

Gud så härliga tips! Ska verkligen använda mig utav dem. :)

Svar: Åh vad bra! :D
Esmeralda Edenberg

2012-12-17 @ 21:07:43
URL: http://dianaosterberg.blogg.se
Olivia-foto

Superbra tips! Tack så mycket! :)

Svar: Kul att dom kunde vara till någon hjälp! Tack själv! :)
Esmeralda Edenberg

2012-12-17 @ 22:45:57
URL: http://lotusexistens.blogg.se
Klara

Så grymt bra inlägg! Nu väntar man bara på att det ska bli dag igen så kan kan gå ut och fota. :)

2012-12-20 @ 21:42:38
URL: http://www.klaramarklunds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback