Svar på frågestunden, part three.

2011-07-01 | 21:59:19
Nu när jag ändå är igång tänkte jag svara på några fler frågor från frågestunden, så jag blir klar med dom nån gång, haha! ;)
Hoppas ni orkar läsa allt som skrivs numera i bloggen? :)

22. Tycker du mest om klädaffärer eller sportaffärer?
Hmm.. asså jag vet inte riktigt. I sportaffärerna är det ju mest grejorna på fotbollsavdelningen som jag gillar, haha. :] I klädaffären fastnar man liksom för nästan allt, och det finns mer att välja på. Men jag vet inte riktigt, beror väl på vad man är på för humör. ;)

23. Om du skulle få antingen en häst, en till hund eller fem fotbollar, vad skulle du välja då? Och varför?
Om jag skulle ha tid och om hästen var Max, skulle jag defentitift valt det! Skulle göra allt i världen för att man skulle bli min. ♥ Men som sagt skulle jag inte ha tid eller råd... En till hund skulle jag mer en gärna ha! Helst en Jack Russel skulle jag tro, för det är nästan den ända ras som Benson trivs med, haha. :) Och fem fotbollar, det har jag redan, så skulle nog välja hunden ändå. :)


En sån här liten fluff skulle man vilja ha. :3

24. Vad är ditt mål med fotbollen den här månaden?
Vi har precis gått på "sommarlov" från fotbollen i 3 veckor, så just för den här månaden har jag inget speciellt mål, haha! ;) Hålla konditionen uppe och sånt bara. Men efter det ska jag väl försöka hitta tillbaka till mitt flow som jag en gång hade, och bara ha roligt ute på plan! :D

25. Ska vi ses snart?
Ja Hanna, det tycker jag vi ska! Ut och fota nån dag kanske? :)

26. Vad är det värsta som har hänt dig i hela ditt liv och vad är det värsta som du tror kan hända framöver?
Asså det är svårt att säga. Det har väl hänt ganska många små saker, men kommer nog inte på nåntingt sådär som har varit värst. Det värsta som kan hända än så länge framöver är när dom blir tvunga att ta bort Max... Vill inte ens tänka på det, vill inte komma fram till den dagen...

27. Varför överredigerar du dina bilder?
Kan hålla med om att jag överredigerar vissa av mina bilder, men inte alla? :) Kan bero på att vissa ser ut som dom gör för att jag inte är direkt nåt proffs på det här med redigering, och fortfarande lär mig massor. Tror heller aldrig att man kan bli helt fullärd. Man lär sig av sina misstag, är det inte så man säger?

28. Vad använder du för objektiv när du fotar natur och landskap?
När du menar natur, menar du typ macro bilder och sånt? För i sånna fall använder jag ett Tamron Objektiv Af 90/2,8 SP DI Macro 1:1 till det. När jag fotar landskap använder jag för det mesta kitobjektivet som följer med kameran, 18-55mm. :)

29. När jag fotar natur och landskap blir alltid bilderna jättetråkiga, gråa färger och inget djup i bilden.
Har du någor tips hur man kan göra för att få fina bilder eller hur man redigerar dom så att dom får finare färger och djup?


29. När jag fotar natur och landskap blir alltid bilderna jättetråkiga, gråa färger och inget djup i bilden.
Har du några tips hur man kan göra för att få fina bilder eller hur man redigerar dom så att dom får finare färger och djup?
Jag är inte så bra på att tipsa om sånna här saker, haha, och jag vet inte om det här stämmer helt, men för att t.ex för bättre djup i bilden när du fotar blommor t.ex, försök att vara i samma höjd som blomman och ha så lågt bländartal som möjligt för att få så kort skärpedjup som möjligt. Det gör alltså så att motivet blir skarpare och bakgrunden suddigare. F/2.8 är ett exempel på lågt bländartal. Sen för att få mer färg och djup när man redigerar kan du t.ex fixa det i Photoshop genom Image->Adjustment->Hue/Saturation för mera färg, och gör en vinjettering på bilden för mera djup. Det finns många sett att göra på, så testa dig fram! :)

Har fem frågor kvar nu, men dom sparar jag till ett absolut sista inlägg. :)
HANNA

Ja, när kan du typ? :D

2011-07-01 @ 23:49:29
URL: http://teamcavalier.blogg.se/
Emelie

Älska bilden :D

2011-07-06 @ 13:06:15
URL: http://ponnysesamestreet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback