Svar på frågorna - Del 1

2013-01-06 | 13:54:27
Nu tänkte jag börja svara på alla frågor jag fick in till frågestunden! Ni skrev över 100 frågor, vilket är hur roligt som helst! Med tanke på att det blev så himla många frågor så tänkte jag dela upp svaren i ungefär 4 delar. Från början hade jag tänkt svara på hälften av frågorna i ett videoinlägg och hälften i ett vanligt inlägg. Nu tänker jag göra så att jag delar upp alla fotorelaterade frågor i 2 delar och dom mer "vanliga" och "personliga" fågorna i ett videoinlägg och i ett skriftligt inlägg. Det blir nog både lättare och roligare att läsa/titta på när det inte är så himla långt. Blir det bra tror ni? :)

I Del 1 kommer jag alltså svara på en del av era fotorelaterade frågor. Det är väl bara att sätta igång antar jag! :)

Vad fick dig att börja fota?
Min mamma läste en estetisk kurs på folkhögskola när jag var ungefär 9 år och där höll hon på med b.la fotografering. Det var väl där någonstans som jag också började bli intresserad av foto. Vi skaffade våran första kamera och jag tyckte att det var så himla coolt att man kunde fånga så mycket på bild. Sen dess har jag fortsatt och utvecklats mer och mer. 

Vilka två objektiv använder du mest?
Det måste nog vara Canon EF 50/1.8 II och Tokina AT-X Pro 11-16/2.8.

Hur du har gjort din blogg så populär? 
Populär vet jag inte riktigt om den är, hehe... :) Men det är många nya ansikten som har hittat hit och det beror väl mest på att jag har fått äran att vara med på både framsidan och i sidospalten på blogg.se. Sen försöker jag bara vara mig själv i bloggen och köra mitt race. :)

Vad ska man tänka på för att ens blogg ska bli så bra som möjligt?
Jag är liksom ingen expert på sånt här, men jag brukar som sagt tänka på att vara mig själv och inte försöka efterlikna någon annan. Att blogga ganska regelbundet med relaterade bilder är också ett bra tips. Att vara trevlig och svara på kommentarer är också viktigt tycker jag. :)

Hur har du fixat din design? Den är så himla snygg! Skulle du inte kunna visa i ett inlägg hur du gör?
Åh tack så mycket! Jag har inte gjort något speciellt sådär, fixade ihop en header och en bakgrund i Photoshop och så har jag suttit och kodat en hel del. Det är egentligen inte så mycket att visa. Vill man ha tips och hjälp när man designar sin blogg så kan man alltid Googla, för det har i alla fall hjälpt mig väldigt mycket. :)

Är din kamera bra?
Ja, det tycker jag nog. Inte den bästa, men den är bra och duger gott och väl! :)

Sjukt snyggt typsnitt! Vad heter det?
Det heter så mycket som: 


Rekommenderar du ditt makroobjektiv? 
Ja, det gör jag verkligen! 

Kan du inte börja skriva vad du använder mer till dina bilder än bara vilket objektiv? (t.ex vilka inställningar, om du använder stativ eller blixt osv.)
Jo visste skulle jag kunna gör det, det var en bra idé. :)

Hur har du gjort så att det finns en liten kameraikon i bloggdesignen som leder till din kamerautrustning? 
Jag laddade ner en liten bild härifrån som jag sedan la in i menyn tillsammans med en länk till min kamerautrustning. 

Hur många följare har du på Bloglovin?
Precis som det står i den lilla blåa rutan i menyn så har jag i skrivande stund 227 undebara följare! ♥

Hur många unika läsare har du om dagen?
Förut hade jag mellan 100-200 unika läsare om dagen. Nu den senaste veckan så har det ökat och nu ligger bloggen på ungefär 350-500 unika läsare. Så himla roligt, ni är bäst!

Vilken är din bästa bild?
Åh gud vilken svår fråga! Ska jag var ärlig så har jag faktiskt väldigt många bilder som jag tycker om, hihi! :) Jag har väldigt svårt att välja ut en enda, men om jag får välja tre så tycker jag nog att detta är mina bästa bilder för tillfället:

Vad hade du för kamera innan Canon EOS 600D?
Då hade jag en Canon EOS 400D. :)

Hur du får folk att lägga märke till din blogg? Hur gör du liksom "reklam" för den?
Jag gör faktiskt inte så speciellt mycket reklam för den eller vad man ska säga. Jag har den kopplad till min Facebook så en del läsare hittar hit därifrån. Sen ser jag till att blogga ganska ofta. Jag brukar också visa intresse för andra bloggar och kommentera när jag ser någonting jag tycker är intressant och så vidare. Om man är trevlig och visar att man bryr sig om andra så får man enligt mig samma medel tillbaka. :)

Vilka inställningar har du oftast på på din kamera? 
Det varierar helt och hållet från gång till gång, beroende på fotoförhållandena. 

Använder du stativ? 
När det behövs så gör jag det. :)

Hur fotar man nattbilder?
Det beror på vilka sorts nattbilder man vill fota. Men oftast så behöver man använda långa slutartider och då underlättar det i alla fall man använder ett stativ och en självutlösare så att inte bilderna blir suddiga. 

Har du någon extern bilxt? Isåfall vilken?
Japp, jag har en Speedlight 580 EX II.

Har du alltid blixt till dina bilder?
Jag använder nästan aldrig blixt. Ibland fotar jag med min externa blixt när jag fotar i "studio", men det händer inte särskilt ofta.

Redigerar du dina bilder mycket? För jag har en likadan kamera som du men jag får inte sådana bra bilder som du får.
Det är olika beroende på hur mycket redigering en bild behöver. Vissa redigerar jag mer än andra. 
Sen vill jag bara klargöra att det egentligen inte spelar någon som helst roll vilken kamera man har! Det är många som tror att så fort man har en "bra" kamera så kommer man få massor av fina bilder serverade. Kameran är bara ett hjälpmedel som fotografen använder och styr för att ta sina bilder. Det är inte kameran som gör bilderna, det är personen bakom den. :)

Vilka är dina favoritbloggar?
Oj vad svårt! Jag följer så sjukt många fina bloggar! Det känns så dumt att bara välja ut några, jag tycker om dom allihopa! Så himla svårt.. Men här är i alla fall tre fina bloggare som jag följer:
Caroline Dahlen.
Elin Kero.
Elina Meuller.

Vilka inställningar använder du vid porträtt, landskap, nattfotografering osv?
Det finns liksom inga inställningar som man "ska" eller "måste" använda vid olika typer av fotograferingar. Det finns liksom ingen lagbok där det står "Såhär ska man fota porträtt!" eller "Såhär ska man fota natur!". Det är så himla olika från gång till gång. Det är alltid olika förhållanden i ljus, väder, utrustning och så vidare. Så det finns liksom inga exakta inställningar som man använder från gång till gång utan det varierar hela tiden. Man får helt enkelt prova sig fram och se vad som passar bäst vid just det tillfället! :)

Kan du visa hur din fotostudio ser ut?
Jag visade den i ett inlägg för ett tag sedan och det inlägget finns att läsa här.

Hur får du till såna fina bilder?
Tack så mycket, för det första! :) Långt ifrån alla mina bilder blir bra. Det gäller helt enkelt det att öva och fota mycket. Man utvecklas hela tiden och man utvecklas mer ju oftare man fotar. Ju mer man utvecklas desto bättre bilder får man med tiden.

Hjälper din pappa dig att redigera dina bilder för att få dom att se ut som dom gör?
Hahahaha, nej det gör han verkligen inte! ;) Det var riktigt längesedan han hjälpte mig med sånt. Nu är det snarare tvärtom att det är han som frågar mig ifall han behöver hjälp i Photoshop eller så. :)

Är din pappa fotograf eller något liknande?
Nej, han har det mest som hobby och fotar på fritiden ibland. :) Han fotar bl.a bilderna till mammas webbuktik

Vilken är din drömkamera? 
Just nu är det helt klart Canon EOS 5D Mark III. :3

Vart lär du dig om photoshop? 
Jag lär mig genom att prova mig fram och genom Google eller andra bloggar och så vidare. :)

Vad betyder "SP DI VC USD" i Tamron AF 70-300/4-5,6 SP DI VC USD? 
SP = Super Performance
DI = Digitally Integrated
VC = Vibration Compensation
USD = Ultrasonic Silent Drive

Jag har ett litet problem med Photoshop. När jag redigerar mina bilder och sparar dom i JPEG så blir dom 11MB stora. För att ladda upp dom på bloggen får dom vara som störst 8MB.
Hur ska jag göra?
Prova att ändra till en mindre bildstorlek så ska det nog funka. ;)


Sådär ja, då var den första delen avklarad! Det blev ett väldigt långt inlägg ändå med en hel del frågor och det här var ändå bara en fjärdedel av alla svar, hehe... :] Dom andra delarna med svaren kommer att komma upp såsmåningom. :)

Jag hoppas att ni är nöjda med svaren än så länge. Det är bara fråga ifall det är någonting som ni funderar över! :)
Liinn ♥

ViIlka bra frågor och vilka bra svar! ;D <3

2013-01-06 @ 16:06:17
URL: http://quad.blogg.se
Klara

Är det du som har tagit bilden med blixten?! Vad hade du för slutartid (och iso och bändare ;)) på just den bilden? Den var fruktansvärt fin!

Svar: Ja, alla bilder jag laddar upp har jag fotat ifall det inte står någonting annat angivet. :) Till den bilden körde jag med 2 sek, F/5 och ISO-100. Kul att du tycker om den, tack ska du ha! :)
Esmeralda Edenberg

2013-01-06 @ 16:32:06
URL: http://www.klaramarklunds.blogg.se
JUNITJEJ

Vilken fin kamera och vilket snyggt typsnitt!!!

Svar: Ja, men eller hur! :D
Esmeralda Edenberg

2013-01-06 @ 16:32:45
URL: http://www.junitjejen.se
Tilda

Härligt hur mycket man kan lära sig på några minuter och hur mycket inspiration man kan få!

Svar: Åh så kul att höra! :D
Esmeralda Edenberg

2013-01-06 @ 19:24:59
URL: http://tildasphoto.blogspot.com
Siri

Bra frågor och bra svar! Jag har en fråga som jag glömde ställa:
Gör du designer till andra eller bara till dig själv?
Din design är så himla fin! :D <3

Svar: Kul att du tycker det! :) Tyvärr så gör jag bara designer till mig själv. Jag känner att jag varken har tillräckligt med tid eller kunskap att göra designer åt andra. ;) Men tack ska du ha, jätteroligt att du tycker om den! :)
Esmeralda Edenberg

2013-01-06 @ 19:26:58
Sara

Du tar fantastiska bilder!!

Svar: Åh tack så mycket!
Esmeralda Edenberg

2013-01-06 @ 19:33:08
URL: http://sarajosefin.blogg.se
Eva

Jättehärlig blogg och helt fantastiska bilder!

2013-01-14 @ 15:39:37
URL: http://evsing.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback