Etologistudie

2015-09-10 | 17:11:18

Hela förra veckan satt jag och Elin i lagunen hos delfinerna på Kolmården för att göra en etologistudie på den nya delfinklaven Peach. Vi satt alltså där hela dagarna och studerade henne och det var verkligen hur mysigt som helst. Jag hann tyvärr inte fota så mycket under veckan (och dom bilder jag väl fick blev inte så värst bra) då studien tog upp den större delen av tiden men ni kan i alla fall se lilla Peach på den andra bilden. På samma bild syns även mamma Ariel och på den första och tredje bilden är finaste Pärla. Att sitta där hos delfinerna en hel vecka var verkligen hur mysigt som helst och jag skulle utan tvekan kunna byta bort en vanlig skolvecka för en vecka till hos delfinerna!

Med start från måndag och tre veckor framåt så kommer jag fortsätta befinna mig i djurparken. Då går jag nämnligen ut på praktik som jag ska ha hos veterinärerna på Kolmården. Det ska verkligen bli hur roligt som helst och jag är säker på att jag kommer få vara med om och få lära mig huuur mycket som helst! Så dessa tre veckor ser jag verkligen fram emot. :)

Men först väntar en helg uppe i Orsa där vi ska träffa en del av släkten. Vi åker imorgon och kommer hem på söndag någon gång så då ska jag försöka hinna kika in här igen. :) 

Hoppas ni får en fin torsdagskväll så hörs vi!
Anonym

Stackars djur som måste vara instängda när de i vilt tillstånd färdas långt dagligen i havet. ca 250 000 delfiner dör totalt varje år på grund av människor. Tipsar dig att se The Cove :)

Svar: Självklart går det inte att efterlikna ett helt hav i fångenskap men delfinerna far inte illa för det. Jag har sett The Cove och det är verkligen oerhört hemska bilder man får se, men det är ingenting som Kolmården stödjer eller som har med Kolmårdens delfiner att göra. Förr fångade man delfiner för att ha dom i fångenskap, vilket självklart är jättefel, men idag så är det inte många djurparker som gör så. Det finns tyvärr en del djurparker världen över som fortfarande håller med sådant, men Kolmården är inte en av dom. Av dom delfiner som finns på Kolmården idag så är alla förutom en delfin född i fångenskap. Ingen av dom har alltså tillfångatagits från det vilda. Djur i djurpark är en stor fördel för både bevarandearbete, forskning och utbildning som i sin tur leder till mer kunskap om hur och varför vi bör bevara våra djur och dess natur. I Sverige har vi lagar och regler som talar om exakt vad som krävs för att ha djur i djurpark och för att dom ska trivas och kunna utföra sina naturliga beteenden, vilket även flera andra länder borde ta efter. :)
Esmeralda Edenberg

2015-09-10 @ 18:25:17
Felicia

Glömde skriva vem jag var :)

2015-09-10 @ 18:28:55
URL: http://feliciajosefine.forme.se
Johanna

fina bilder!

2015-09-10 @ 19:13:47
URL: http://www.jojosmind.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback