Kolacupcakes

2012-10-29 | 15:19:45

Canon EOS 600D | Canon EF 50/1.8 II

Tidigare idag så fick jag värsta jag-måste-baka-cupcakes-typ-nu-det-var-fett-längesedan ryck! Nu någon timme eller två senare så har jag ett helt gäng med superduper goda kolacupcakes som jag kan moffa, hehe! :) Dom blev verkligen jättegoda! Jag hittade receptet här, men jag bytte ut frostingen mot en mer "standardfrosting", eller vad man nu ska kalla det. Alltid när jag ska prova på någon ny sorts frosting så slutar det med att hela skiten skär sig eller att det blir stora klumpar i den eller att det blir alldeles för lite och så vidare... Kände att jag inte orkade deala med det idag, så jag körde på en som alltid brukar bli bra. :) Nackdelen med att byta ut frostingen är att den som jag använde mig av inte smakar lika mycket kola som jag tror att den i originalreceptet skulle ha gjort. Men dom blev ruskigt goda ändå, så det är inte hela världen! :) Lägg märke till min graciösa mustaschcupcake också, hehe... :3

Jag tänkte dela med mig av receptet jag också, så här har ni det:

ca. 10-15 KOLACUPCAKES:
100 g smör
100 g vitchoklad
3/4 dl mjölk
1 1/2 dl socker
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 1/2 dl mjöl
1 dl kolasås

FROSTING:
100 g smör
500 g florsocker (1 paket)
2-3 msk vatten 
3 msk kolasås

• Sätt ugnen på 225°C.
• Börja med att smälta smöret och chokladen i en kastrull.
• När smöret och chokladen har smält så tillsätter du mjölken.
• Vispa sedan ihop äggen och sockret i en bunke.
• Sedan blandar du ihop mjölet och bakpulvret i en annan skål/bunke.
• Rör sedan ner lite av mjölblandingen i taget i mjölkblandingen i kastrullen.
• Tillsätt sedan även äggblandingen.
• Häll i kolasåsen och rör oom med en vanlig visp eller träsked.
• Häll smeten i muffinsformar, ungefär så att formarna blir halv fulla.
• Grädda muffinsarna sedan mitt i ugnen i ca. 10 minuter.

• Till frostingen börjar du med att vispa upp smöret så att det blir mjukt.
• Tillsätt sedan florsockret, lite i taget.
• Häll i vattnet. Börja med 2 msk och öka sedan till 3 msk ifall frsotingen är alldeles för fast eller klumpig.
• Tillsätt kolasåsen och rör sedan om tills frostingen stelnar så pass mycket att den går att spritsa eller bre ut.

• Låt muffinsarna svalna ett tag innan du tillsätter frostingen.
• Spritsa, klicka eller bre ut frostingen uppe på muffinsarna. 
• FINISHED! :)

Busenkelt och så himla gott! :) 
Becka [fotoblogg]

Åh nomnomnom, jag som ÄLSKAR kola måste baka det snart! Hihi.

2012-10-29 @ 15:40:20
URL: http://photos-by-becka.fotoblogg.nu
Filippa - FOTOBLOGG

Hej! Otroligt fina bilder, ska ha något slags bakmaraton snart, så då blir nog colacupcales uppskrivet på baklistan! :)

Jo, ikväll ska jag nog beställa close-up filter +10 till mitt 50mm F/1.8. Kan jag beställa "close-up filter 52mm" då tror du? På kameralockets undersida, så står de 52mm men objektivet heter ju 50mm. Skulle vara tacksam för svar snabbt, då jag ska beställa de snart. Du kan svara på min instagram, @holaflipp

Svar: Tack ska du ha! :) Dom tycker jag verkligen att du ska prova dig på! ;)
Objektivet heter 50mm för att brännvidden är just 50mm. Ifall det står 52mm på linslockets undersida så betyder det alltså att linsen är 52mm i diameter. Så det har alltså ingenting att göra med själva "namnet" på objektivet! ;) Så när du ska köpa filter så ska du alltså kolla hur stor diametern på linsen är och i det här fallet alltså 52mm. ;)
Esmeralda Edenberg

2012-10-29 @ 16:30:13
URL: http://fhro.blogg.se
Tilda ▲ foto & vardag ~

Åh ser supergott ut! Fina var de också :D

2012-10-29 @ 16:34:47
URL: http://invisibility.blogg.se
minabrun

Gud vad gott!

2012-10-29 @ 17:19:50
URL: http://miinabrun.blogg.se
Nikki

Gud vad smarrigt det ser ut att vara,mm ! :D

2012-10-29 @ 22:21:36
URL: http://girlcanon.blogg.se
fardus

DET DÄR såg otroligt gotttttt utt!!!

2012-11-03 @ 15:24:49
URL: http://ffardus.blogg.se
Felicia Andreasson - Foto

Gott det ser ut! :D

2012-11-11 @ 23:27:57
URL: http://feliciafoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback