Ilford Sportman

2012-10-07 | 19:41:00
Canon EOS 600D | Canon EF 50/1.8 II

Idag har jag lekt med den här snyggingen ↑! Jag vet inte ifall ni kommer ihåg det, men när vi var i England i augusti så köpte jag den här analoga kameran, en Ilford Sportman. Jag har inte haft tid till att prova att fota med den förrän idag. Verkligen superroligt att prova på en annan typ av fotografering! Men man märkte på en gång hur lätt man faktiskt har det med digitala systemkameror! Att man kan se bilderna på displayen direkt efter att man har tagit dom och att man kan testa sig fram och se vilka inställningar som passar bäst just för stunden finns ju liksom inte med på kartan när man fotar analogt. Men det är ju liksom det som är hela grejen, spänningen att se ifall man lyckades eller inte. ;) Det svåraste var nog ändå att sätta fokus. Jag har ingen aning ifall några av bilderna ens blev skarpa överhuvudtaget liksom, hehe... :)

Men sen så hände det som inte fick hända... Både jag och pappa är ju inte speciellt vana vid analoga kameror och filmrullar och allt som hör till, så när vi väl skulle snurra in filmen i rullen igen (som man måste göra innan man tar ut filmen för att bilderna inte ska förstöras) så gick filmen av. Jag vet egentligen inte vad som hände, men jag tror att det var så att vi glömde trycka in en knappt på undersidan av kameran som göra att den snurrar åt rätt håll... Så himla klantigt av oss, så sjukt tråkigt att alla bilder som jag kämpat med inte gick att använda! :(

Men vi ska skaffa några fler filmrullar som vi förhoppningsvis inte ska förstöra utan istället skicka in till framkallning. Får väl hoppas att vi lyckas bättre nästa gång helt enkelt! :)

Men fin är han, min lilla Ilford! :3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback