Verklighetstrogna färger med rätt vitbalans

2012-06-01 | 19:28:45


Jag tänkte dela med mig av ett litet fototips så här på kvällskvisten! Vissa av er kan säkert redan det här, men för er som inte gör det så kanske ni får lära er någonting nytt! :)

För att få färgerna i din bild att se mer verklighetstrogna ut så kan det vara bra att veta hur man ska ställa in sin vitbalans! Som ni ser på bilderna ovanför (som är oredigerade och fotade med exakt samma inställningar) så skiljer det sig väldigt mycket i färg och toner beroende på vilken vitbalans man har. Vitbalans är alltså det i kameran som mäter av färgerna i bilden.

På dom flesta kamerorna så finns det 8 olika vitbalanser man kan välja: Automatisk, Dagsljus, Skugga, Moln, Glödlampa, Lysrör, Blixt och Egen vitbalans. Dom olika vitbalanserna passar olika bra beroende på i vilka ljusförhållanden man befinner sig i. Om man till exempel fotar ett motiv i skuggan så ska man ställa in vitbalansen på just Skugga (som ni ser på bilderna ovanför så har bilden med Skugga som vitbalans mest realistiska färger, eftersom att bilden är fotad i skuggan). Är det soligt ute så passar det oftast bäst med vitbalansen på Sol. Ja, ni hänger med? :) Självklart är det inget som säger att man måste använda Moln när det är mulet ute och så vidare, utan det avgör man ju själv vad som ser bäst ut. :)

Dom flesta som inte vet om det här med vitbalans brukar ha Automatisk som förinställt på kameran. Då blir det att kameran hela tiden försöker anpassa sig själv efter ljus och toner, vilket inte alltid blir korrekt (som ni ser på bilden ovanför så är den Automatiska vitbalansen inte lika verklighetstrogen som den med Skugga). Man kan dessutom ställa in sin egna vitbalans. 

För att ändra vitbalans på kameran så klicka på knappen där det står WB. Den sitter på olika ställen beroende på vilken kamera man har, men om man inte hittar den får man helt enkelt kolla upp det i manualen. :)

Hoppas att ni förstod allt och att ni lärde er någonting nytt! :) Om det är något ni funderar över eller så så är det bara att kommentera! :)
Olivia (oliviagunnarssons.blogg.se)

SV: Åh, blev så himla glad när jag såg din kommentar! Tusen tack!Vad kul att du följer mig, nu har du också en ny följare på Instagram, haha!



Älskar din blogg, så underbara bilder och dessutom är din header sjukt häftig! Kramar :).

2012-06-01 @ 19:39:04
URL: http://oliviagunnarssons.blogg.se/
Olivia (oliviagunnarssons.blogg.se)

SV: Åh, du är ju för söt, TACKTACKTACK! Bara för att du fotar så fint och att din blogg är så bra ska jag börja följa dig på bloglovin också, hihi! :D <3

2012-06-01 @ 19:53:23
URL: http://oliviagunnarssons.blogg.se/
Olivia

På min kamera har jag: dagsljus, moln, lysrör vitt, lysrör naturvitt, lysrör dagsljus, glödlampa, blixt, egen inställning. (och så klart automatiskt)

2012-06-01 @ 20:16:47
URL: http://oliviastener.blogg.se/
minaaaaaaa

bra tips!

2012-06-01 @ 20:16:50
URL: http://miinabrun.blogg.se/
Elin

sv: Tack så mycket!!

Ja preciiis! Kan det inte vara så varmt som det varit hittills liksom? 20+ är ju inte fel.. :(

Ja den var verkligen jättefin och bra! Hihi :)

2012-06-02 @ 01:17:22
URL: http://elinerners.blogg.se/
Olivia

Du har en jättefin blogg, det ska du veta ! Älskar din header ♥ :)

2012-06-02 @ 20:02:20
URL: http://fotonilingonskogen.blogg.se/
Olivia

sv; Precis ! Men du ska nog få se att dom sista dagarna går supersnabbt - det gjorde de i alla fall här :')

Roligt att du blev glad av min kommentar, det är bara kul att kunna glädja folk med komplimanger - jag tar det åtminstone som en stor komplimang om någon säger att min blogg/bilder är fin(a) :D

Kram ! ♥

2012-06-02 @ 20:53:02
URL: http://fotonilingonskogen.blogg.se/
elise

TAACK! du löste mitt "problem" med att få så bra kljus som möjligt!

2012-06-03 @ 20:05:05
URL: http://eliisevogniild.blogg.se/
Emma

Hej !



Älskar verkligen dina bilder och dina tips!



Det här tipset har varit perfekt för mig, då jag har svårt med just det tyvärr :/ Undrar bara oxå om du har något speciellt eller om du kan göra ett inlägg om Iso & Slutar tid? Har stort problem med det oxå hehe!



MVh Emma

2012-06-03 @ 21:46:13
URL: http://secanon.blogg.se/
Julia

Vilken kamera kan du rekommendera? Till ett bra pris och till en TOTAL nybörjare. Kan du inte göra ett inlägg om närbilder (makro) och hur man tar bilder som gör att en stol t.ex. ser jätteliten ut eller en miljö som en liten värld, tror jag menar vidvinkel eller något?

Svar: Jag är ingen kamera expert sådär utan har bara koll på några olika kameror. Det enklaste man kan göra är att Googla, så gör det så ska du nog hitta någon kamera som passar dig! :)
Vad ska jag göra för inlägg då menar du, bara där jag visar makrobilder eller hur man tar dom?

Om du menar Tilt-shift versionen (så att det ser ut som om man fotat i en mini-värld), så ja, det skulle jag väl kunna visa någon gång :)
Esmeralda Edenberg

2012-07-01 @ 15:17:53
Julia

Hur man tar makrobilder och gärna några fina exempel :) Jättesnällt om du visar tilt-shift grejen!

2012-07-07 @ 08:49:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback