Blåtonad redigering

2012-04-27 | 20:48:32
För ganska länge sedan lovade jag er att jag skulle förklara hur man redigerar så att man får en blå toning i sin bild. Jag har inte haft så mycket tid över till det, men nu när jag ändå inte hade något spciellt för mig så har jag fixat ihop ett litet redigerings-inlägg åt er! :) Det finns jättemånga sätt att göra detta på, men det här är i alla fall ett av dom:
Redigerad i Photoshop CS5


1. Öppna din bild i Photoshop eller annat bildredigeringsprogram. Eftersom att jag har redigerat min bild i Photoshop CS5 så funkar det här sättet bäst just där eller i andra Photoshop CS versioner. :) Min bild är redan grundredigerad och är även konverterad till svartvitt. Det blir lättare att få en jämn ton över bilden då. :)



2. Skapa ett nytt justeringslager genom att klicka på den svartvita cirkeln längst ner (den inringade) eller via Layer-»New Adjustment Layer. Där väljer du Color Balance.


3. Där kan man ändra färgen på Shadows (skuggor), Midtones (mellantoner) och Highlights (högdagrar). Man kan ändra till vilken färg man vill genom att exprimentera lite med reglagen, men för att få bilden i en blå ton så håller vi oss till färgerna Cyan och Blue. Man får helt enkelt prova sig fram lite genom att dra i reglagen i dom tre olika delarna. På min bild valde jag att dra reglagen i Midtones till Cyan -19 och Blue +20, Shadows till Cyan -13 och Blue +1 och i Highlights till Cyan -12 och Blue +12.
Men som sagt, det beror helt enkelt på från bild till bild. Prova dig fram! :)


4. Om du ändå tycker att bilden blir lite för blå så är det bara att dra ner Opacityn (opaciteten) lite grann tills du hittar den ton som passar din bild.



Så där ja, svårare än så är det inte! Som sagt så finns det massor med andra metoder, men den här brukar jag köra med. Om det är någonting ni inte förstår eller om det är någonting ni undrar över så är det bara att kommentera! ;)
Mathilda ♥

Fint! :D

2012-04-28 @ 18:34:52
URL: http://grahnforever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback