Före och efter

2011-07-21 | 13:26:39
Det var någon som ville att jag skulle ladda upp några oredigerade bilder, och någon som ville att jag skulle ladda upp före och efter bilder. Efter som det regnar ute och jag inte har nåt bättre för mig, så tänkte jag fixa ihop ett sånt inlägg åt er. :) Till vänster ser ni originalbilderna och till höger ser ni dom redigerade. :) 
Alla bilder är fotade med Canon EOS 600D och redigerade i Photoshop CS5.


Det här är då bilden som jag laddade upp igår. Har först beskärt bilden lite grann och redigerat bort pinnen som är längst till höger i original bilden. Har ökat lite kontrast, lagt på lite mer färg och ökat skärpan liiite lite. Sen har jag också lagt på en vinjettering på bilden, för att få lite mer djup. :)


Beskärde bilden lite i övre kanten. La på lite extra kontrast, men framförallt ökade jag färgerna, så att det blåa ur vattnet kom fram lite mer. Ökade skärpan lite grann, och körde en vinjettering även på den här. :)


Beskärt bilden ganska mycket och redigerat bort lite små saker här och var, t.ex den svarta klumpen brevid svampen. Ökat kontrasten ganska mycket och lagt på lite mera färg. Försökt redigerat bort lite brus i bakgrunden och lagt på lite extra skärpa, och såklart en vinjettering, haha. ;)

Ni får klara er med dom här tre exemplen så länge. :) Det här var mest grund redigeringen som jag brukar göra på mina bilder. Sen om jag vill få dom att sticka ut extra mycket eller göra någon cool effekt eller nåt så redigerar jag ju såklart dom mera. ;) 
Men aah, ni får säga till om ni vill se fler sånna här, för i så fall kanske det kommer upp mer framöver. :)

Ha det bra!
anonym

åh, najs! ;)

men vad är vinjetterning?

håller inte på med foto själv så kan inte så mkt, men din blogg är fin och rolig att läsa!

2011-07-22 @ 14:58:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback